четвер, 10 квітня 2025 р.

МЕТОДИЧНІ ВКЛЮЧЕННЯ З ГРОМАДАМИ ОБЛАСТІ : «ОСОБЛИВОСТІ ПРОСВІТНИЦЬКОЇ РОБОТИ З ПОКОЛІННЯМИ ЗУМЕРІВ ТА АЛЬФА»

        

         10 квітня науково-методичний відділ бібліотеки запросив колег взяти участь в методичних включеннях з громадами області «Молодь: підтримати та згуртувати», які відбулися в межах проєкту «Мистецтво допомагати» в онлайн форматі на платформі Google Meet. Тему онлайн спілкування: «Особливості просвітницької роботи з поколіннями зумерів та альфа» розкрила Наталія Олійник, головна бібліотекарка відділу культури і мистецтв.

Наталія розповіла: «Сьогодні ми поговоримо про дві наймолодші генерації наших читачів – покоління Z, або зумерів (народжені приблизно 1997 – 2010 рр.), та покоління Альфа (з 2011 року і далі). Обидва покоління виросли в цифрову епоху, що суттєво вплинуло на їхні звички, стиль навчання та способи споживання інформації. Тож, як бібліотекам знайти підхід до цих молодих читачів?

Зумери (Gen Z):

- виросли з інтернетом, але ще пам’ятають кнопкові телефони та перехід на смартфони;

- віддають перевагу відеоконтенту (YouTube, TikTok) та інтерактивним формам навчання;

- відзначаються соціальною відповідальністю – читають книги про екологію, рівноправність, психологію;

- люблять паперові книги, але часто використовують електронні та аудіо формати;

- цінують саморозвиток, психологічну грамотність, толерантність, ментальне здоров’я

- віддають перевагу художній літературі з гостросоціальними темами: проблеми дорослішання, дискримінації, пошуку себе (наприклад, книги Джона Ґріна, Адама Сільвера, Келлі Лойд), жанрами фентезі, антиутопії, романтика (наприклад, Сюзан Коллінз, Вероніка Рот, Сара Дж. Маас), книгам про ментальне здоров’я, емоційний інтелект, фінансову грамотність (наприклад, «Тонке мистецтво пофігізму» Марка Менсона), біографіям відомих особистостей.

Альфи (Gen Alpha):

- перше покоління, яке зростає у повністю цифровому світі, не знає життя без гаджетів;

- їхня увага розсіюється швидше, бо звикли до коротких, яскравих візуальних матеріалів;

- полюбляють інтерактивність, ігрові елементи у навчанні;

- менше прив’язані до паперових книг, більше сприймають мультимедійний контент;

- батьки сильно впливають на їхні читацькі звички, тому важливо залучати родини до читання разом.

- віддають перевагу книгам з великою кількістю ілюстрацій (казки, енциклопедії з віконцями, інтерактивні книги), коміксам та графічним романам про супергероїв, казкових істот, мангам, виданням з доповненою реальністю (AR) (додатки, що оживляють героїв на смартфоні), короткі оповідання або серії книжок: які мають швидкий темп і яскравих героїв, книги з елементами гри.

Зумери та альфи – це аудиторія, яка визначатиме майбутнє читання. Якщо ми хочемо, щоб бібліотеки залишалися сучасними, ми маємо розуміти їхні звички та впроваджувати нові підходи до просвітницької роботи. Від нас залежить, чи стануть вони нашими постійними читачами!»

Наталія Олійник поділилася досвідом впровадження проєктів «Цікаві розмови у бібліотеці» з Наталкою Андрощук (зустрічі з творчими особистостями), «Світ крізь вікно» (промоція книг з питань мистецтва), «Українська культура – зброя проти ворога» (авторські патріотичні лекції для школярів у форматі відкритого діалогу).

PS. Наступні методичні включення з громадами області будуть проводитися щомісячно, кожного другого четверга.




Немає коментарів:

Дописати коментар