20 – 23 травня Юлія Вірун
та Ольга Киричук навчалися у XIV Всеукраїнській онлайн-школі бібліотечного
журналіста на тему «Штучний інтелект у бібліотечних медіа: тренд чи
необхідність?», яка відбулася на платформі Zoom. Співорганізатори та партнери
заходу: Київський національний університет культури і мистецтв, Харківське
обласне відділення (філія) ВГО Українська бібліотечна асоціація (ХОВ УБА),
Луганське обласне відділення ВГО Українська бібліотечна асоціація.
Сьогодні ШІ стрімко
проникає в усі сфери нашого життя, і бібліотечна галузь не є винятком. На
обговорення винесли такі ключові питання: сучасні можливості та інструменти ШІ
для бібліотечних медіа; практичний досвід його застосування в бібліотеках
України та світу, що включає генерування контенту, інтеграцію Gemini, а також
інструменти й застосунки для створення та редагування зображень; ШІ як
інструмент інклюзивного спілкування: подолання бар’єрів, формування доступних
бібліотечних послуг; етичні аспекти впровадження ШІ в бібліотечну діяльність:
загрози дезінформації та дипфейків.
«Роль штучного інтелекту
в бібліотечних медіа» – тема першого дня. Із презентацією «Штучний інтелект:
помічник чи конкурент?» виступила Марина Толмач, кандидатка наук із соціальних
комунікацій, старша викладачка кафедри інформаційної діяльності та зв’язків із
громадськістю Київського національного університету культури і мистецтв. Про
світовий досвід використання технологій ШІ у бібліотечній діяльності розповів Олег
Соцков, головний бібліотекар відділу науково-методичної роботи ХДНБ ім. В. Г.
Короленка, про досвід та перспективи інтеграції Gemini в роботу бібліотек –
Микола Маранчак, кандидат наук із соціальних комунікацій, старший викладач Київського
національного університету культури і мистецтв.
Третього дня
подискутували про вплив технології ШІ на технологічний розвиток та різні сфери
життя взагалі і на бібліотечну галузь зокрема, загрозу «повстання машин».
Детальніше розглянули технології ШІ як інструмент інклюзивного спілкування: Світлана
Моісєєва, директор Луганської ОУНБ, віце-президент ВГО Українська бібліотечна
асоціація, голова Луганського обласного відділення ВГО Українська бібліотечна
асоціація провела практикум із моделювання інклюзивних бібліотечних послуг на
прикладі інструментів ШІ.
Про створення концепції ютуб-каналу
бібліотеки розповіли Анастасія Літашова, заступниця директора Луганської ОУНБ,
менеджерка з комунікації та Роман Міронов, бібліотекар, контент-менеджер
ютуб-каналу Луганської ОУНБ.
Тема четвертого дня – «Генерування
бібліотечного контенту: технології ШІ». Про генерування візуального та
інформаційного бібліотечного контенту із використанням ШІ розповіла Марія
Добровольська, методистка 1 кат. науково-методичного відділу Тернопільської
обласної бібліотеки для молоді. Тему «“ChatGPT, напиши текст замість мене,
бо я вже не можу…”: сильні сторони та обмеження ШІ як “співавтора контенту”
розкрила Марія Медведська, провідна бібліотекарка ЦБ ЦБС Індустріального району
м. Харкова. Про використання можливостей штучного інтелекту для створення бібліотечного
медіаконтенту розмірковувала Наталія Чернишенко, завідувачка бібліотеки
приватного вищого навчального закладу «Харківський міжнародний медичний
університет».
Останній день
онлайн-школи був присвячений питанню дезінформації та ролі ШІ в поширенні
фейків. Тренінг на цю тему провів Максим Запорожченко, менеджер медіаосвітніх
програм Академії української преси, завідувач центру цифрової освіти та
медіакультури.
Підсумком XIV
Всеукраїнської онлайн-школи бібліотечного журналіста стала тест-гра «Початок
роботи зі штучним інтелектом» у Kahoot!
Особливо зацікавили
виступи Миколи Маранчака про корисні поради інтеграції Gemini в роботу
бібліотек, Анастасії Літашової та Романа Міронова щодо створення
концепції ютуб-каналу бібліотеки, Наталії Чернишенко про її вражаючий досвід у
ролі нейропродюсера знань. Їхні виступи уже допомогли опанували на практиці
використання gam-ботів
у Gemini та Captions
при створенні субтитрів і змотивували продовжувати досліджувати інструменти ШІ.
Немає коментарів:
Дописати коментар